tisdag 22 februari 2011

186. Ljusbreven

Månen, 12 februari 2011.

Jag anmälde mig till Södermalm Poetry Slam häromdagen. Tisdag den 19 april kvalar jag till SM i Poetry Slam. Beslutet kom hastigt. Jag blev kontaktad av Johan Wretman, som jag tävlade med för ett par år sedan på Frescati Poetry Slam. Han är en av de som driver Södermalm Poetry Slam nu. Hursomhelst så föreslog Johan att jag skulle anmäla mig för en "comeback". Jag vet inte om jag kommer att få ångra det senare, men nu är jag i alla fall med.
Jag har redan börjat tänka taktiskt inför tävlingen. Varje gång är det 8 poeter som tävlar. 4 slås ut i första omgången. Därefter möts poeten med högst poäng och poeten med fjärde högsta poäng i den ena semifinalen, och poeten med näst högst poäng möter poeten med tredje högsta poäng i den andra semifinalen. Därefter blir det final. För att ha möjlighet att vinna måste jag alltså ha förberett 3 textstycken till den 19 april. Att rangordna dem i taktiskt ordning är svårt. Vilken av dikterna läser man först? Den bästa?

Den har aldrig haft någon definitiv form, men en av de dikter som jag väljer att framföra blir med stor sannolikhet den jag kallar för Vi som är Shiva. Om jag i all blygsamhet nu skulle ta mig till både Stockholmsfinalen och SM så måste jag nog arbeta fram nya texter och inte bara redigera gamla. Jag kommer förmodligen att använda delar av Det sovande huvudets sköldar. Man bör ha i åtanke att det var ett halvår sedan jag överhuvudtaget skrev en dikt. Alltsedan dess har jag bara samlat på mig anteckningar. De totalt 180 sidorna kommer väl till pass nu när det blir tid att skriva tävlingsdikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar