onsdag 2 mars 2011

187. Plus en dröm

Natten till igår drömde jag att jag satt i Laduvikssalen på Stockholms universitet. Det var salsskrivning och jag satt vid en bänk på höger sida om rummets mittpunkt. Christer Hedin, som är min aktuella föreläsare i de abrahamitiska religionerna, stod längst fram och förklarade den enda tentafrågan. Frågan var "Vilka fem vapen fanns det förr i tiden?". Hedin gav kniv och spjut som exempel och därmed också svar. Skrivningen började och jag skrev ett A4. Sen tittade jag på mitt armbandsur och övervägde om jag skulle duscha. Jag satt ännu en stund och skrev sen reste jag mig och gick till höger och där, inuti salen, mot väggen, fanns två duschkranar och ett kakel-T som omgärdade duschytan. Jag tog av mig mina kläder och pressade in knappen som fick vattnet att fräsa ur munstycket. Jag tog en lång dusch och tittade samtidigt ut i salen och på mina kurskamrater som satt där och skrev. Efter en rentav patetiskt lång dusch klädde jag på mig och gick tillbaka till min plats. Jag fann att det bara var fem minuter kvar och hetsskrev den sista stunden. I och med mitt överlämnande av pappret till Hedin var drömmen över.

Igår märkte jag att CSN äntligen beviljat mig studiemedel. Jag blev mycket lättad. Första utbetalningen kommer imorgon och summan är stor eftersom jag då får allt jag redan borde ha fått på en och samma gång.

Idag fick jag ett SMS från Kelly plus vi sände SMS fram plus tillbaka plus sågs sen utanför biblioteket plus gick till restaurangen i bortersta änden av universitetet plus köpte varsin vegetarisk focaccia. Vi åt plus pratade så länge att vi båda blev försenade till våra föreläsningar.

Tanvir ringde mig tidigare ikväll och frågade om jag ville läsa poesi utanför biblioteket på Stockholms universitet den 16 mars med anledning av lanseringen av ett humanistiskt manifest med mera. Jag minns inte allt. Jag återkommer när jag har fått mer information. Hursomhelst tackade jag ja till erbjudandet. Det blir ett bra tillfälle att öva inför Södermalm Poetry Slam.

Imorgon ska jag disciplinera mig själv till att läsa mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar