onsdag 29 juni 2011

198. Dubbla hologram

ordkonst 1-2011 >> TEMA: FINLAND

Jag går igenom Dans anteckningar just nu. Det är min syssla för stunden. Jag har fjorton A4 kvar. Sen ska jag skriva ut resultatet av genomgången. Jag måste sova bra inatt för imorgon ska jag vara jätteduktig och för att vara jätteduktig på bästa sätt så måste jag vara utvilad.
Zacharias kommer på söndag. Det ska bli makalöst roligt! Jag ser fram emot att läsa och promenera mycket tillsammans med honom. Och skratta. Att skratta med Zacharias borde något heta som jag ska skapa.

Jag läste nyligen The Last Evolution av John W. Campbell, Jr. I början av boken uppmanas läsaren om att tala med sitt barn om ras innan man låter barnet läsa texten. Det påstås att åsikterna som uttrycks i texten är av en annan tid och att texten skulle sett annorlunda ut om den skrivits idag. Enligt utgivaren bör antagligen också exempelvis Så talade Zarathustra innehålla en sådan varning. Det är riktigt dålig dramatik i den här långnovellen, men eftersom det handlar om människans undergång till förmån för maskiner och i förlängningen så kallade icke-materiella maskiner lyckas författaren formulera vackra fragment om bland annat slutet som gör den väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar