måndag 7 mars 2011

189. Den stora tablån

Peter Åkerbäcks illustration, 2 februari 2011

När jag kom till Slussen från Universitetet idag såg jag till min förfäran att de i bussterminalen bytt ut den gamla stora tablån mot två mindre. De tror att det blir lättare att se vilken buss man ska ta om man delar upp bussarna i gruppen som kör till Värmdö och gruppen som kör till Nacka. Men alla bussar kör ju genom Nacka på vägen till Värmdö, vissa av linjerna har säkert 10-15 bullhållplatser i Nacka innan de kommer till Värmdö.
Det som fick mig att reagera var att de genom denna handling kom att blanda sig in i min bok, där Slussen men framförallt Ryssgården kommer att spela en av de större rollerna bland platserna, tror jag just nu. Det är inte helt säkert att Ryssgården kommer att bevaras. Det har varit tal om köpcentrum, varuhus och dylikt.

Häromdagen fann jag en av mina favoritskivor på vinyl. Jag kallar den favoritskiva, trots att jag egentligen inte har lyssnat på så mycket annat än två av låtarna, men de två låtarna är bland de bästa jag vet. Elizabeth Fraser sjunger Tim Buckleys Song to the Siren och Roy Harpers Another Day.

Om jag minns rätt så var det den 18 februari som jag skaffade två biljetter till James Blake på Södra Teatern den 3 april. Jag ser fram emot det.

Jag har enormt mycket inspiration just nu. Dessutom har jag stor lust att läsa en massa saker. Bland annat det gäng med science fiction som jag beställde nyligen: Isaac Asimovs Foundation-trilogi, Arthur C. Clarkes 2001: A Space Odyssey och Rendezvous with Rama (som Mass Effect-spelen verkar ha tagit idén till Citadel ifrån), Philip K. Dicks The Man in the High Castle, bröderna Strugatskys Roadside Picnic (som blev Stalker), Olaf Stapledons Star Maker och Last and First Men, Larry Nivens Ringworld (som verkar ha inspirerat till Halo-spelen), Joe Haldemans The Forever War och Roger Zelaznys Lord of Light.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar