måndag 21 mars 2011

191. Dubbelhuset och många vatten

Jag har haft minst fyra drömmar nyligen. Den första och andra upplevde jag natten till igår, till söndag. Den tredje och fjärde hade jag natten till idag. På grund av amatörmässigt beteende vad gäller nedtecknandet av drömmarna så tycks jag tyvärr ha försummat två av dem. Igår trodde jag att om jag bara kunde finna någon person som var med i drömmen, så skulle resten uppenbara sig. Nu har jag släppt taget om den förhoppningen.
Varken beskrivningarna av drömmarna eller tolkningarna av dem är på något vis fullkomliga.

DEN FÖRSTA DRÖMMEN

Jag färdas nedför Ångbåtsvägen, men redan innan krönet till Djurgårdsvägen försvinner verklighetens geografi och jag återvänder till en plats som förmodligen inte finns, men som jag har besökt i mina drömmar tidigare. Den här gången är det soligt. Det är svårt för mig att skilja på vad som finns till höger och vad som finns till vänster, men det finns en vik, en grässlätt, en skog, ett stort vitt stenhus. Jag vet hur man tar sig dit, men jag kommer till ett trävilla av någon typ av mörkt trä. Där bor Peter Lindgren, en granne från min barndom. Jag möter en katt som hoppar upp och sätter tänderna i min ena testikel. Jag känner ingen smärta utan snarare obehag. I exakt samma stund klöser den min vänstra testikel. Detta sker alltså samtidigt, parallellt med den andra versionen av drömmen. Peter avlägsnar katten och sen kryper jag in i en liten tunnel med en lucka med hönsnät över glaset för att undkomma katten. Formen på tunneln var som en kurva åt höger. I andra änden av tunneln fanns en likadan lucka. Jag kommer ut ur tunneln och befinner mig utanför det innersta huset, men innanför det yttersta huset. Det här trähuset är egentligen två hus, det större ramar in det mindre. På utsidan av det större sitter Zacharias och läser och han väntar på mig. Jag kan inte ta mig till honom för katten kommer och jag tvingas fly från den och upprepa proceduren med tunneln många gånger.

TOLKNING AV DEN FÖRSTA DRÖMMEN

Jag vet inte om platsen vill säga mig någonting. Den anspelar på min barndom, och sådant erbjuder måhända drömmaren en trygg bakgrund. Vad Peter gör i drömmen har jag ingen aning om. Vi har inte träffats på flera år. Jag såg fotografier på Malin och Hanna (Hans döttrar) hemma hos mamma eller mormor och morfar nyligen, men den kopplingen känns väldigt svag.
Jag sov hos mormor och morfar den här natten och för att vara fullkomligt uppriktig hade jag glömt att ta med mig några kalsonger och var rädd för att väta sängen, vilket kan förklara kattens fientlighet.
Att det är Zacharias som väntar utanför huset med en bok vill jag tolka som att det är något jag längtar efter, men som inte förverkligas förrän i sommar.

DEN TREDJE DRÖMMEN

I den här drömmen sitter jag vid en bänk under en utomhustentamen. Jag ställer mig upp och jag stiger ner i vattnet som är golvet. Jag simmar i en liten flod bort från bänkarna. En gravid kvinna simmar också därifrån. Hon är ung och har mörkt hår som når henne till mitten på skulderbladen. Jag vet i drömmen att hon bara brukar simma i det grunda vattnet med tanke på sitt tillstånd. Jag fattar tag om hennes arm och förnimmer känslan av hud under vatten och vi simmar mot bassängerna där vattnet är djupt. Bassängerna är belägna på flodens vänstra kant. Floden är egentligen en sorts akvedukt. Vi simmar fram till kanten och hänger oss på den.
Här träffar jag Fatima och från att floden varit grumligt vatten i en avlång balja av jord och sjögräs blir den nu klart vatten med en botten av ljus sand och jag och Fatima simmar neråt utan att behöva andas och under en bassäng ser vi massor av ljusa languster som står och rycker och skakar. Vi simmar fort uppåt samtidigt som langusterna rusar ut från sitt gömställe för att attackera oss. Jag tittar ner och ser att våra fötter trampar vatten precis ovanför langusternas antenner. När vi kommer upp till ytan simmar vi till kanten av floden och tittar ner och ser Klara och någon annan tjej som gör någonting långt därnere, under flodens akveduktpelare, under den bortre bassängens pelare. Jag ser mig omkring och Christer Hedin står i floden vid flodkanten och tittar också på Klara och den andra tjejen. Jag tror att de kämpade mot languster.

TOLKNING AV DEN TREDJE DRÖMMEN

Den gravida kvinnan är mystisk. Hon kan vara sänd av mitt undermedvetna för att representera min dröm om att bilda familj. Min respekt för henne går bortom det faktum att hon är gravid. Men det kan också vara en efterkonstruktion.
Fatima träffade jag ju förra veckan, så det är inte alltför konstigt att hon är med i drömmen. Klara och Fatima hör ihop genom kvällen jag träffade dem, så det är inte heller konstigt att Klara är med. Languster har jag bara sett en eller två gånger, men bara en gång levande. Det var i Portugal med mamma, pappa och min bror. Vi såg en eller flera i ett akvarium i en restaurangs skyltfönster. Att de återvänder i den här drömmen är lite oväntat, men eftersom vattnets närvaro var så påfallande och languster är vattenvarelser så finns det åtminstone en logisk koppling.
Jag har skrivning imorgon och det är Christer Hedin som har varit delkursansvarig för de abrahamitiska religionerna, så det är inte heller konstigt att både han och skrivningen figurerar i drömmen.

2 kommentarer:

  1. Det konstigaste tycker jag är den där grejen om att väta sängen.

    SvaraRadera