tisdag 11 augusti 2009

9. min första smulpaj

inför bakandet av min första smulpaj.
efter jobbet gick jag mot medborgarplatsen. på vägen tittade jag in på beyond retro & köpte en jeansskjorta. sen gick jag till nordins papper under söderhallarna. fixade pennor. därefter åkte jag hemåt & mötte bobo i centrum. vi handlade lite ingredienser på coop & gick hem till mej. bobo lagade tortelloni & jag förberedde mej för att baka smulpaj.
BLÅBÄRSSMULPAJ

225°C
mitt i ugnen
ca 30 minuter

du behöver:
1½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn
1 msk strösocker
125 g kallt smör
1 form à ca 24 cm i diameter
1 bunke

blåbär ½-1 liter
½ dl strösocker
1 msk potatismjöl

du gör såhär:
lägg mjöl, havregryn,
& socker i en bunke
tillsätt smöret i bitar
finfördela det till smulor
med fingertopparna
häll ut smulorna
i formen & tryck ut det
med mjölad hand

blanda ½-1 liter blåbär,
½ dl strösocker &
1 msk potatismjöl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar