lördag 24 april 2010

135. luft av rök

riktigt dinosaurieskelett.
häromdagen var vi uppe i skogen. min kompis & jag pratade med varandra:
- har du en mamma?
- ja-a.
- då kan du ta den här!

[räcker över en liten, liten träpinne]

[paus]

- det är riktigt dinosaurieskelett.
igår var vi på utflykt till hellasgården.
det fanns en liten bäck som barnen fiskade i. det fanns ett gapskjul som dom satt & åt kakor i. det fanns en eldstad som vi gjorde upp en eld i & grillade korv i. det fanns en mask, en spillkråka & en gräsandshona.
vi tog en skogspromenad innan vi åkte tillbaka till förskolan. vi gick i ett led & höll händer. plötsligt stannade min kompis & hukade sej & reste sej & höll stolt fram en igelkotte. min kompis ville plocka med sej så många som möjligt & jag frågade om jag skulle stoppa dom i luvan. min kompis tyckte det.
efter en stund kom vi till en glänta & min kompis blev exalterad över vad min kompis såg & ropade ut:
- julgranar!
högst upp i granarna fanns det kottar. min kompis sa:
- det är igelkottar i julgranarna!
dom andra barnen tittade förvånade upp mot grantopparna, men insåg snart att det inte var så. men min kompis ville inte luras, min kompis uttryckte sej bara så.
på bussen mot slussen somnade min kompis i sätet & jag bar honom tillbaka till förskolan.

jag läste ut johannes heldéns det underjordiska systemet på tre dagar. man skulle säkert kunna läsa boken på 5 till 10 minuter. den är snyggt illustrerad av heldén själv & texten på baksidan är nästan bättre än texten i boken. icke desto mindre var det en annorlunda läsupplevelse & jag fick ut mycket av den, men jag är skeptisk till hur gles texten är, boken knackar inte sällan på dörren till slöseri med papper. en del av charmen ligger naturligtvis i hur textfattiga sidorna är, men kanske bör man använda det underjordiska systemet som skissblock för att rättfärdiga dom stora vita ytorna.

jag vet inte om det är på grund av grillröken från igår, men min andning är märkbart dålig idag. snart ska jag gå till mormor & morfar & sy den vita huvan. på måndag läser jag på gula villan vid universitetet & den sjunde maj läser jag på fyren i kärrtorp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar