onsdag 2 juni 2010

146. det elektriska språket

bildtexten är gåtfull.
idag var jag på lidingö & hämtade mina arbetsprover på nyckelviksskolan. jag läste på hemsidan att det är 261 sökande till bild & grafisk form & 16 platser. mitt hopp sjönk när jag såg oddsen.
en god nyhet är att min läsning nu på fredag är den sista jag gör på ett tag. jag ska därefter koncentrera mej på musikprojektet.

jag lyssnade på P2 igår & hörde, liksom ofta på den kanalen, intressant musik. jag försökte i efterhand ta reda på vad det var jag hade hört & lyckades finna det jag skulle, men också annat gott. jag fastnade exempelvis för sainkho namtchylak.

jag har spelat mycket mass effect 2 den senaste tiden & snart ska jag ta itu med red dead redemption. det blir mycket soffsittande, så för att hålla hälsan intakt köpte jag joggingskor & shorts i helgen. david & jag kom överens om att börja springa ihop.

jag läste just ut edith södergrans samlade dikter. det blev bättre för varje sida & kulminerade för min del någonstans i den postumt utgivna landet som icke är (1925). till en början tyckte jag att texterna bjöd på godbitar, men att det var på tok för repetitivt - både vad gäller ordval & tema. ett par hundra sidor senare är variationen större & läsaren mer tillfreds. jag fick ut massor av att läsa henne. en rad jag fastnade för är den sista i vad är i morgon? ur septemberlyran (1918):
och ditt ödes lilla nystan skall jag dölja i min klädnings veck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar