onsdag 19 maj 2010

143. mäktiga demoners kutym

med blicken som kamouflage.
jag började läsa brodsky igår. när jag läste poemet den stora elegin över john donne, i översättning av werner & anna aspenström, fick jag känslan av att ha funnit en skatt. det blev med ens ett av mina favoritstycken poesi.
boken kommentarer från en ormbunke (dikter 1962-1994 i urval av bengt jangfeldt) finns nu för 37 kronor inklusive frakt på bokus.

jag har imorgon bitti plus kväll på mej att färdigställa arbetsproverna till nyckelviksskolan. jag har valt ut 7 verk än så länge. dom 3 målningarna måste ju med, men ingen av dom är helt färdig. tvättstugan behöver bara 15 minuters arbete till. sen måste alla småsaker fixas: namn & adress ska placeras på baksidan av varje kartong & målning, varje enskilt verk ska beskrivas & sen kan jag stoppa allt i kartongen jag fick från konstfack.

jag diskuterade i all korthet kapitlena i min text med zackie häromdagen. jag stör mej just nu på att vissa kapitel bär titlar som är subjektiva. exempel: våra universum är olika stora. alltefter det att texten bytte form från diktsamling till epos har jag behövt omarbeta stora delar av texten. ett förslag är att låta varannat kapitel berättas i tredje person & varannat i första person. helst skulle jag se att varje titel oavsett kapitlets innehåll var av objektivt slag. jag börjar dessutom överväga att lämna dom för de & dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar