torsdag 1 juli 2010

154. trötta hjältars revelj

Solzjenitsyn debuterade 1962 med En dag i Ivan Denisovitjs liv.

på bussen hem läste jag ut En dag i Ivan Denisovitjs liv. jag gillade den. språket i översättningen av Hans Björkegren fick mej att slå upp ord, vilket är nyttigt. det är ganska sent som jag börjar stryka under ord som inte finns i mitt aktiva vokabulär. sedan slår jag upp dom & övningsskriver meningar för att lära mej ordet. från & med nu ska detta bli praxis för all min läsning. förr eller senare måste ju antalet understrukna ord minska.

Hans Björkegren har tydligen skrivit något som heter Legenden om ett regn. det tycker jag är en fin titel.

härnäst ska jag en gång för alla läsa ut Aeneiden. nästnästa vecka plus veckan därefter är mina två ofrivilliga semesterveckor. senast då ämnar jag bli färdig för att därefter avsluta Ekelöfs samlade dikter.

jag hittade en spellista ihopsatt av Danger Mouse. det fanns några pärlor där för den som orkar lyssna sej igenom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar