söndag 3 januari 2010

102. fiktiv musik

det är typiskt mej att inte hinna göra det jag vill göra. mycket beror på att jag inte bor ensam. om jag gjorde det skulle jag läsa böcker flera timmar per dag. nu blir det inte riktigt så. istället klarade jag batman: arkham asylum som jag lånade på biblioteket. spelet var långt över mina förväntingar & jag läste just att en uppföljare är under utveckling. imorgon måste jag dock tvinga mej själv till att läsa ut odysséen. på måndag är det bara två veckor kvar tills terminen börjar. innan dess vill jag hinna läsa aeneiden, den gudomliga komedin & faust, men det kommer jag förmodligen inte att hinna. så talade zarathustra kan vara boken som ligger bredvid väckarklockan & som jag läser innan jag lägger mej för att sova. det är lika bra att läsa ut existensialismen är en humanism, för den kommer jag inte att ha tid med sen.
jag lyssnar på chet baker nu, men för en stund sen kom jag att tänka på begreppet fiktiv musik. exempelvis skulle man i en text kunna referera till en sång som inte finns. men en musiker som enbart spelar fiktiv musik skulle däremot vara så mycket roligare. tanken fick kanhända en subliminal medkrystning från knasigheterna i kaufmans synecdoche, som så att säga påskyndade idéns födelse.

2 kommentarer: