söndag 3 januari 2010

103. det omisskännbara riket

urklippt från dagens DN.
jag såg den här bilden i DN idag. det är théâtre du soleils affisch. jag har inte läst mephisto, men det här är bland dom vackraste affischer jag sett. ett finurligt användande av schutzstaffelns emblem & svastikan som sol. jag kan inte låta bli att slås av skönheten i en förintande ljuskälla. i dom flesta verk kläs ondskan i mörka färger, men det ligger något smärre genialt i att göra ondskan till den ljusaste faktorn i människans värld. om jag mot all förmodan skulle filmatisera boken, så skulle jag genomgående använda en svastikasol på himlen.
min rubrik skulle givetvis kunna referera till tredje riket, men jag tänkte faktiskt i första hand på guds rike, himmelriket, det evigt fiktiva. jag tänkte på själen eller människan som hamnar där & utan ett uns av tvekan vet var den befinner sej. jag föreställer mej guds rike som den mest tveklösa av platser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar