torsdag 7 januari 2010

104. det heliga såret vid tinningen

jag har läst ut odysséen nu. jag föredrar den framför iliaden. jag kan inte läsa eller tala originalspråket, men det har varit en fröjd att läsa ingvar björkesons översättning. det är ett fantastiskt vackert verk, både berättelsen & språket.
min bok ska liksom odysséen sluta med fred, men en annan typ av fred: den döda freden som varar i årmiljarder. för några dagar sen insåg jag att boken ska innehålla 24 poem i stället för det tidigare tänkta 22. anledningen är att dygnet har 24 timmar, dom homeriska eposen består av 24 sånger & möjligheten finns att dela upp boken i 3 jämnstora delar à 8 poem.
jag lyssnar på vassilis tsabropoulos' the promise, som jag upptäckte genom att första spåret (the other) spelades i P1 nya vågen då eric schüldt mötte carl-michael edenborg. man kan ladda ner podcastversionen av programmet på sveriges radios hemsida.
nu ska jag försöka klara mirror's edge & sen gå & handla blutsaft. när jag kommer hem igen ska jag sätta mej & läsa aeneiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar